Popular Label

Berita (12) DrZul (17) Gambar (3) Kitab (3) Review (5) Tazkirah (36) Video (44)
Blog yang membicarakan aktiviti-aktiviti di Madrasah as-Saidiyyah, Surau Kampung Pondok Rasah, Seremban. Juga boleh mengetahui berkenaan Tariqat Ahmadiah di bawah pimpinan Dato' Sheikh Mohd Murtadza Sheikh Hj Ahmad serta Pusat Pengamalan Tariqat Ahmadiah di http://alahmadiyyah-rasah.blogspot.com/

Saturday, June 9, 2012

Kanzus Sa'adah li Imam Sayyid Ahmad Ibnu Idris

Sebuah kitab kecil namun mempunyai manfaat yang besar insyaAllah akan di lancarkan di Madrasah As-Saidiyyah, Surau Kg. Pondok Rasah sempena Haul Sidi Ahmad Ibnu Idris (Pengasas Tareqat Ahmadiah Idrisiyyah). Ia adalah sebuah hizib amalan yang utama dalam Tareqat Ahmadiah dan dinamakan wirid itu "Kanzus Sa'adah" yang bermaksud "Perbendaharaan Kebahagiaan".


Di dalam kitab ini ada memuatkan biografi Sidi Ahmad Ibnu Idris selaku pemilik kepada wirid ini dan penyusun kembali wirid ini setelah di bariskan dan di tashih oleh Sheikh Soleh Al-Ja'fari iaitu seorang sufi yang besar dan terkemuka dan cukup di kenali di Mesir.


Didalam pendahuluan kitab ini ada menyebut bagaimana ia pada asalnya di tulis oleh Qutub Al-Nafis, Sidi Ahmad Ibnu Idris dan bagaimana jalannya hingga ia sampai ke tangan kita semua hari ini beserta kaedah dan adab serta bagaimana boleh kita selaku pengikut Tariq ini untuk beramal dengan hizib yang mulia ini. Seperti kata Sheikh kami iaitu Sheikh Mohd Murtadza Sheikh Hj Ahmad, ia akan diselaraskan pengamalannya di Madrasah As-Saidiyyah dan bagaimana caranya bersama kita nantikan saat itu.


Buku ini pada asalnya di dalam bahasa arab dan alhamdulillah sebahagian dari kami dengan beberapa individu lain telah menterjemahkan kedalam bahasa yang kita semua faham dan semoga manfaat yang lebih besar dapat kita perolehi darinya.


Akan di lancarkan esok pada 10 Jun 2012 dan boleh di dapati di Ahmadiah Shoppe insyaAllah kalau tak silap saya pada sebelah petangnya sebelum majlis zikir yang akan di bawa oleh Sheikh Mohd Murtadza selepas maghrib. Semoga Allah S.W.T merahmati kita semua atas amalan sedikit yang kita lakukan ini. Ameen.

4 comments:

Faqeer said...

Assalamu'alaikum wbt...

Kalau saya nk dapatkan kitab2/buku2 Thoreqat Ahmadiah secara online/pos macamana?

Antusabun said...

waalaikumussalam wbt..

Maaf ye saudara, buat masa ini tiada lagi operasi pengeposan kitab. Kamu cuma menjual sahaja di tempat kami.
Harap maklum

Mahathir said...

Assalamualaikum. Buku tersebut masih ade lagi ke tuan

ziggler06 said...

Nk order satu