Popular Label

Berita (12) DrZul (17) Gambar (3) Kitab (3) Review (5) Tazkirah (36) Video (44)
Blog yang membicarakan aktiviti-aktiviti di Madrasah as-Saidiyyah, Surau Kampung Pondok Rasah, Seremban. Juga boleh mengetahui berkenaan Tariqat Ahmadiah di bawah pimpinan Dato' Sheikh Mohd Murtadza Sheikh Hj Ahmad serta Pusat Pengamalan Tariqat Ahmadiah di http://alahmadiyyah-rasah.blogspot.com/

Tuesday, June 19, 2012

Ceramah Sempena Isra' dan Mikraj di Madrasah As-Saidiyyah

Telah tiga hari berlalu, kini kami paparkan rakaman penuh video ceramah oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri sempena peristiwa Isra' dan Mikaj Rasulullah S.A.W. Satu kupasan yang hebat lagi terperinci dari beliau dan kami berbesar hati untuk kongsikan ilmu ini dengan mereka yang tidak dapat hadir pada malam tersebut.

Video ini saya pecahkan kepada lima bahagian dan purata durasi bagi setiap klip adalah selama 15 minit. Dan pecahan bahagian ini adalah kerana juzuk-juzuk ilmu yang pelbagai sepanjang ceramah dan saya kepilkan sekali maklumat ringkas pada setiap bahagian bagi memudahkan rujukan terus saudara sekalian.


(klik untuk lihat)  BAHAGIAN 1

Bermula dengan muqaddimah ucapan dan seterusnya penceramah membawa penafsiran terperinci awal surah Isra' dan hubung-kait kenapa dan mengapa ayat pertama surah tersebut berlainan dari kebiasaan ayat yang lain dalam Qur'an.

Kedua pula penceramah membuat perbandingan mukjizat Isra dengan mukjizat nabi-nabi yang terdahulu dan penekanan di beri dalam dua aspek utama iaitu masa serta tempat.

 Dan yang terakhir pula ialah aspek keberkatan yang ditekan dalam peristiwa ini dan Dr Zul mengupas dengan gaya bahasanya yang tersendiri serta memecahkan pada dua aspek utama iaitu Berkat Dunia dan Berkat Akhirat.

(klik untuk lihat)   BAHAGIAN 2


Pada bahagian dua ini pula Dr Zul masih lagi mensyarahkan berkenaan tafsir ayat yang pertama bahagian kekuasaan Allah yang ditunjukkan dalam kisah ini pada Rasulullah S.A.W. dan juga hubung-kait dengan ayat kedua surah ini yang pada zahirnya tiada kena mengena (perihal kejahatan kaum Yahudi).

Seterusnya selepas habis bab tafsir, pergi pula pensabitan dalam hadis berkenaan peristiwa Isra' ini. Dan dikatakan lebih dari 20 riwayat dari para sahabat. Juga berbicara khilaf berkenaan tarikh sebenar peristiwa ini dan juga perbahasan kisah Isra' yang mencakupi semua bidang ilmu agama seperti fekah, hadith, tarikh serta ilmu tafsir.

Terakhirnya ialah titipan ta'arif Isra Mikraj yang hebat dari Maulana Ali Hassan An-Nadwi.

(klik untuk lihat)   BAHAGIAN 3


Dalam klip kali ini, Dr Zul masuk ke bahagian Fiqh Sirah. Lebih berbicara perihal muqaddimah kepada mukjizat yang mulia ini serta kemuliaan Rasulullah S.A.W.


Juga bercerita berkenaan binatang tunggangan Rasulullah S.A.W. iaitu buroq dan perihal istimewa haiwan ini.

Terakhirnya Dr Zul bercerita tentang hikmah Rasulullah S.A.W. berada di setiap lapisan langit dan perinciaannya. Semoga bermanfaat.

(klik untuk lihat)   BAHAGIAN 4


Pada video kali ini Dr Zul bercerita pula berkenaan manhaj kehidupan manusia selepas peristiwa Isra' serta penafsiran Taubat dari sisi peristiwa Isra dan Mikraj seperti yang di rungkaikan oleh Sheikh Azhar iaitu Sheikh Abdul Halim Mahmud.

Dan yang akhirnya ialah jenis-jenis hukuman yang diperlihatkan didalam neraka akibat dari dosa di dunia.

(klik untuk lihat)   BAHAGIAN 5


Persoalan ditimbulkan oleh Dr Zul "Mengapa perlu ke Baitul Maqdis dan kenapa tidak terus ke langit dari Makkah? serta pilihan yang diberikan oleh Jibrail alaihissalam pada Rasulullah S.A.W. iaitu Arak dan Susu (belum sampai lagi pensyariatan pengharaman arak ketika ini) dan jawapan logik dari Imam yang tersohor iaitu Imam Sya'rawi.

 Juga masuk perbincangan khilaf samada Rasulullah S.A.W. melihat Allah S.W.T ke tidak dan pensyariatan 5 waktu solat dan kesesuaian nama Mikraj dalam peristiwa ini.

Terakhirnya ialah kesimpulan dari peristiwa ini dari kisah selepas peristiwa Isra tersebut dan penerimaan manusia pada Dakwah Rasulullah S.A.W. serta penutup.

*******************

Pada akhirnya saya berharap agar bersama kita kongsikan kupasan yang menarik ini untuk saudara-saudara kita yang lain yang tidak berkesempatan hadir atau tidak tahu berkenaan rakaman ini. Saya cuba untuk memuatkan dalam bentuk DVD insyaAllah jika diberi kesempatan waktu. Suka saya maklumkan bahawa kitab-kitab karangan Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri ada kami jual dan letakkan di Ahmadiah Shoppe berdekatan dengan Surau Kg. Pondok Rasah, Seremban. Pada yang berkesempatan hadir, kami jemput ke premis tersebut untuk mengetahui produk-produk yang kami pasarkan di sana.

No comments: