Secara umumnya pengasas ketiga bagi Tarekat Ahmadiah yang
kita tahu ialah Sidi Muhammad bin Ahmad al-Dandarawi. Gelaran terakhir itu di
nisbahkan pada satu tempat yang dikenali sebagai Dandarah yang berada dalam
negeri Qina, Mesir. Beliau berasal dari keluarga bangsawan Maghribi dan
berhijrah ke Mesir kerana ingin memerangi penjajah kafir yang berada di Mesir
ketika itu.
Beliau sejak kecil lagi telah mula bersama dengan Sidi
Ibrahim ar-Rasyid dan meninggalkan Dandarah dalam usia yang muda belajar
mencari guru di Mekah dan Sufi yang terkenal ketika itu (Sidi Ibrahim).
Seterusnya menerima Tarekat Ahmadiah dari gurunya itu tanpa wasitah maka
lengkaplah Nama Tarekat sebagai Tarekat Ahmadiah Idrisiyyah ar-Rasyidiah
ad-Dandarawiah.
Peraturan tambahan yang Sidi Muhammad lakukan semasa beliau
memimpin Tarekat Ahmadiah ini ialah ucapan talqin “La-Illaha-illa Allah wa
Allahu akbar" sebanyak empat kali bagi mereka yang ingin memasuki tarekat. Cara
ini tidak terdapat saat mana Sidi Ibrahim memimpin tareqat.
Antara murid Sidi Muhammad ad-Dandarawi yang berasal dari
Asia Tenggara dan khususnya dari Malaysia termasuklah Tuk Shafi’i dari Kedah, Muhammad Said bin
Jamaluddin al-Linggi dari Negeri Sembilan dan Abdul Samad bin Muhammad Saleh
al-Kelantani atau lebih di kenali sebagai Tuan Tabal dari Kelantan.
Sidi Muhammad bin Ahmad al-Dandarawi meninggal dunia di
Madinah pada tahun 1909 Masihi dan tugas beliau di gantikan oleh anaknya iaitu
Sidi Abbas bin Muhammad. Sidi Abas bin Muhammad terus tinggal di Mekah sebagai
pemimpin Tarekat Ahmadiah dan merupakan ahli Sufi yang terkenal di sana pada
permulaan abad yang ke 20 Masihi. Diantara anak muridnya dari Malaysia ialah
Tuan Haji Mansor bin Haji Muhammad Said, Haji Muhammad Nor dan keluarga Sheikh
Haji Muhammad Said yang lain. Sidi Abbas akhirnya terpaksa meninggalkan Mekah
kerana sikap kaum Wahabi yang tidak menyukai beliau. Beliau pulang ke Kaherah
sehingga ke akhir hayatnya dan meninggal dunia pada tahun 1953 dan dikebumikan
di Basatin dan terletak di dalam sebuah Masjid yang dikenali sebagai Masjid
Imam al-Dandarawi Abu’l-Abas
Lantikan seterusnya ialah Sidi Amir Fadl bin Abas iaitu
sebagai Pemimpin Keluarga al-Dandarawiah. Disebut sebagai al-Sufi huwa ibn
al-hal yang mempercayai kepada konsep masa dan keadaan berubah dari satu masa
ke masa yang lain. Beliau yang berterus-terang mengatakan bahawa keluarga
Tarekatnya tidak sama dengan Tarekat Suffiyah Taqlidiah atau Tarekat Sufi
ikut-ikutan yang lain yang mempunya motif-motif tertentu dalam perjuangannya.
Ini kerana itu Usrah atau keluarganya berdasarkan kepada ajaran tasawuf dengan
kadar dan falsafahnya tersendiri, yang pandangannya terpusat kepada peribadi
Rasulullah s.a.w.
Beliau yakni Sidi Amir Fadl tidak pernah menyebut Tarekatnya
sebagai Tarekat Ahmadiah atau Tarekat al-Dandarawiah tetapi sebaliknya yang
selalu beliau sebut ialah usrah atau keluarga dan slogannya pula ialah “Allahu
Akbar nanhu Muhammadiyyun wa liLlahi hamd” yang bermaksud Allah Yang Maha Besar
dan kami semua adalah pengikut Nabi Muhammad. Dan oleh kerana ia di namakan
usrah maka syarat masuknya juga adalah longgar, cuma yang pentingnya mempunyai
cita-cita untuk menuju kepada keperibadian Nabi Muhammad s.a.w.
Maka kini kita masuk pula kepada perkembangan Tarekat
Ahmadiah di Malaysia.
Seperti sedia maklum diatas tadi sudah di tulis yang murid
kepada Pengasas ketiga Sidi Muhammad ad-Dandarawi yang masyhur ialah tiga orang
semuanya. Jika mahu di ulas ketiga-tiganya ia akan jadi panjang berjela-jela.
Lebih baik jika kita fokuskan kepada Sheikh Haji Muhammad Said bin Jamaluddin
al-Linggi serta keluarganya dari Negeri
Sembilan lantaran hubungan kekeluargaan yang wujud kini di Pondok Rasah.
Biodata penuh beliau boleh anda semua dapati di sini agar lebih jelas akan peribadi beliau.
Setelah menerima Tarekat dari gurunya iaitu Sidi Muhammad
ad-Dandarawi maka beliau di arahkan untuk kembali ke Tanah Melayu dengan maksud
beliau telah di angkat sebagai Khalifah Tareqat Ahmadiah Idrisiyyah
ar-Rasyidiah ad-Dandarawiah bagi kepulauan Melayu khusunya Tanah Semenanjung
Malaysia manakala wakil di India pula adalah seorang murid beliau yang lain
iaitu Sidi Abu Hasan al-Azhari.
Sheikh Haji Muhammad Said telah membuka kelas pengajiannya
dan pusat kegiatan Tarekat Ahmadiah di Ampangan, Negeri Sembilan. Seterusnya
beliau juga mengembara di Kedah, Kelantan dan Terengganu bagi melaksanakan
tugas khalifah seperti yang di amanahkan oleh gurunya. Di Kelantan beliau menumpang di rumah seorang
yang di kenali sebagai Haji Awang di jalan Atas Bonggol, Kota Bharu. Terjadi
juga beberapa isu yang tidak menyenangkan peribadi beliau saat beliau berada di
Kelantan namun biarlah perkara itu saya ulas kemudian. Lagi tempat yang beliau
kunjungi untuk berdakwah termasuklah di Singapura, Utara Bangkok di Thailand,
Burma dan Kepulauan Riau.
Beliau meninggal dunia pada tahun 1926 Masihi dan
meninggalkan 3 orang isteri dan 16 orang anak.
Dalam bidang penulisan beliau hanya sempat menulis atau
menyusun beberapa risalah sahaja seperti risalah “al-Kasyf wa al-Nafis”, sebuah
syair tanpa tajuk di dalam bahasa arab yang mengkritik kaum wahabi dan risalah
mengenai selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. Dan yang di lantik selepas beliau
dari kalangan ahli keluarganya ialah Haji Abdullah bin Haji Muhammad Said
sebagai pemimpin keluarga besar Tarekat Ahmadiah. Namun juga Sheikh Haji
Abdullah sering sahaja menyerahkan tugas kepada adiknya iaitu Haji Ahmad bin
Muhammad Said.
Bersambung..
No comments:
Post a Comment